.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
« روابط عمومی » و امیدآفرینی ....
« روابط عمومی » و امیدآفرینی ....

شمال نیوز : دکتر سید محمد کاظم نژاد ، استاد دانشگاه و مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در یادداشتی به مناسبت 27 اردیبهشت روزروابط عمومی و ارتباطات نوشت :

 

    براستی که شما اگر به خدا امید داشته باشید به آرمانهای خویش رسیده اید.
       (( امام علی (ع)  -  غررالحکم و دررالکلم ، باب الرجاء ))

بیست و هفتم اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی نام گرفته است . امروزه کمتر سازمان و موسسه ای چه دولتی و چه بخش خصوصی و صنایع را میتوان یافت که درآنها یک  واحد سازمانی بنام روابط عمومی  وجود نداشته باشد. فلسفه تشکیل روابط عمومی را می توان " تحکیم و تقویت ارتباطات و اطلاع رسانی به شرکای استراتژیک "   ،   "انتشار آمار و اطلاعات معتبر مبتنی بر اصول شفافیت ، صداقت و حرفه ای گری "  ،  "استقرار نظام مسئولیت پذیری اجتماعی با رویکرد بسط و توسعه اخلاق کسب و کار"  و " توسعه و بهبود مستمر تعامل با ذینفعان  و رسانه ها  به منظور همگرائی و هم افزائی و انعکاس فعالیتها و اقدامات اجرائی" نام برد.

 

آنچه که در این نوشته بیشتر مد نظر نگارنده بوده  توسعه و بهبود مستمر تعامل با ذینفعان و رسانه ها به منظور همگرائی و هم افزائی و انعکاس فعالیتها و اقدامات اجرائی دستگاههای اداری و اجرائی کشور توسط روابط عمومی ها می باشد.

 

بدون شک تصویر سازی حقیقی از اقدامات، تلاشهای موثر ، پیشرفت ها و دستاوردهای  بخش دولتی و به موازات آن دستاوردها و موفقیت های بخش خصوصی و صنایع و  بازتاب بهنگام و مطلوب آن امید در جامعه را برای دستیابی به فردای بهتر زنده میکند.

 

در سال های پایانی سده بیستم امید و امیدواری به عنوان یکی از ضروریات زندگی انسان¬ها و همچنین یکی از شاخص های اصلی توسعه، مورد توجه جدی دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی و   سیاستگزاران قرار گرفت؛ به طوری که در این سال¬ها شاهد رشد چشمگیر پژوهش ها در حوزه امید و امیدواری و همچنین مفاهیم مرتبط با آن هستیم. پژوهش¬هایی که برخی از آنها حکایت از نسبت دوسویه امید و امیدواری با مفاهیمی از قبیل اعتماد، حمایت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و رضایت از زندگی دارند که مفاهیم بنیادین سرمایه اجتماعی را تشکیل می دهند، و برخی نیز عوامل افزایش یا کاهش امید و امیدواری و متغیرهای تأثیرگذار بر آن را مورد واکاوی قرار می¬دهند.

 

امید معادل فارسی واژه رجا در عربی و Hope در انگلیسی بوده و حالتی نفسانی است که فرد امیدوار را به تلاش جدی وا می دارد   و در آن انسان به اموری که انتظارش را دارد، دل بستگی پیدا  میکند . امید به آینده  در انتظار تحولاتی مثبت  بودن است بعبارتی در هر امیدواری، آرزو وجود دارد .   امید توانایی باور داشتن به احساسی بهتر در آینده است و با نیروی نافذ خود موجب تحریک فرد در جهت کسب تجارب نو شده، وی را به تلاش و کوشش واداشته و به سطح بالایی از عملکردهای روانی و رفتاری نزدیک می-گرداند.

 

امید به زندگی یا امید بقا، از شاخص¬های جدی در سنجش توسعه و پیشرفت یک کشور است. این شاخص همواره در کنار سایر شاخص¬های اجتماعی، اقتصادی، جمعیتی، فرهنگی و بهداشتی و به عنوان یکی از مهم ترین آنها در بررسی وضعیت کشورها و مناطق مختلف دنیا به کار می رود.

 

بنابر این  روابط عمومی ها به عنوان پل ارتباطی سازمانها ، مردم و رسانه ها باید فعالیت موثری داشته باشند تا جامعه از دستاورد ها و توفیقات و عملکرد این نهادها اطلاع پیدا کند. روابط عمومی ها درخلق و تقویت شهرت و محبوبیت Positive Image  سازمانها در افکار عمومی  نقش راهبردی دارند و با عهده دار بودن مسئولیت اجتماعی ، در واقع توسعه پایدار سازمانها را تضمین میکنند. 

 

نگارنده معتقد است اگر روابط عمومی ها بجای بکار گیری نظریه اقناع از نظریه دوسویه همسنگ  که همانا  برقراری ارتباط دوسویه و متوازن و برابر بین ذینفعان و آحاد جامعه با سازمانها می باشد بهره گیری کنند و با تلاش جهت ایجاد امید صادق بجای امید کاذب رسالت خویش را انجام دهند  امید را در جامعه زنده میکنند و  نوید بخش فردائی بهتر خواهند بود فردائی که همه انتظارش را  دارند و آن فردا  در ذهن مردم و ملت ها  جامعه ای توسعه یافته در همه ابعاد مذهبی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ،  بهداشتی و ..  بوده  خلاصه اینکه  انسانها منتظر شکل گیری یک جامعه آرمانی هستند و  روابط عمومی های سازمانها می توانند با ایفای نقش و انجام رسالت راهبردی خویش در تحقق آرزو و امید  ملتها نقش اصلی را ایفا نمایند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.066 seconds.